Personalisering in fondsenwerving: met een persoonlijke aanpak naar een hoge betrokkenheid

Personaliseren is de nieuwe norm over sectoren en services heen. Ook in fondsenwerving duikt de trend van personaliseren op. Individuele behoeften en interesses zijn steeds vaker het vertrekpunt van professionele communicatie met potentiële en bestaande donateurs of leden. Ifunds laat je kennismaken met de kansen van personalisering voor fondsenwervers. Lees mee, bouw betrokkenheid op en smeed duurzame en waardevolle relaties!

Leer donateurs kennen via data

Verzamel en analyseer gegevens

Het verzamelen, beheren en bestuderen van donateursgegevens is de eerste stap naar personalisering. Verzamel actuele, relevante informatie zoals interesses, eerdere donaties en betrokkenheid bij specifieke projecten. Dat kan manueel, maar nog liever digitaal. Er bestaan verschillende tools die het je gemakkelijker maken om data te beheren en te segmenteren op basis van relevante kenmerken. Op die manier kan je gerichte boodschappen sturen die goed aansluiten bij persoonlijke interesses en motivaties.

Tip uit de praktijk: Afhankelijk van de grootte van je non-profitorganisatie maak je gebruik van een all-in-one CRM of een dedicated mailtool. Ook mailingprogramma’s bieden je de mogelijkheid om je contacten één of meerdere labels te geven, zo kun je eenvoudig gepersonaliseerde nieuwsbrieven versturen.

Maatwerk voor mededelingen

Pas je communicatie aan

De verzamelde data maken het jou mogelijk om je communicatie aan te passen. Stuur bijvoorbeeld gepersonaliseerde bedankbrieven na donaties, waarin je specifiek refereert aan het gedoneerde bedrag en de bijhorende impact. Bezorg regelmatig updates over projecten waarin jouw donateurs geïnteresseerd zijn, zodat ze op de hoogte blijven van de voortgang en resultaten. Ook nieuwsbrieven en e-mails kunnen aangepast worden op basis van interesses en betrokkenheid van ontvangers.

Tip uit de praktijk: Maak visueel wat je donateurs jou helpen te realiseren. Deel naast cijfers van bereikte bedragen, ook eens fotoreeksen of testimonials die hun impact zichtbaar maken. 

Creëer individuele betrokkenheid

Exclusiviteit als bedankje

Personalisering schuilt niet uitsluitend in communicatie. Activiteiten hebben ook heel wat potentieel om donateurs betrokken te maken met jouw organisatie. Wat dacht je van exclusieve evenementen voor trouwe donateurs, waar ze de kans krijgen om jou en jouw team persoonlijk te ontmoeten en meer te leren over de impact van hun steun? Vrijwilligerswerk is een andere mogelijkheid, waarbij donateurs hun tijd en vaardigheden kunnen inzetten om actief bij te dragen aan jouw missie.

Tip uit de praktijk: Organiseer een innovatiedag waarop je medewerkers en je donateurs samenkomen om zich te concentreren op het ontwikkelen van nieuwe ideeën en projecten. Dit kan een geweldige gelegenheid zijn om de creativiteit, innovatie en donateursbetrokkenheid te stimuleren.

Bevraag tevredenheid en behoeften

Luister naar feedback

Hoe beter je je donateurs kent, hoe beter je tegemoet kunt komen aan hun drijfveren, noden en wensen. Bied ze op regelmatige basis de kans om feedback te geven via tevredenheidsenquêtes en luister actief naar hun stem. Neem de reacties ter harte en pas jouw aanpak en strategie aan volgens de verkregen inzichten. Geen betere manier om te tonen dat je veel waarde hecht aan hun mening en je bereid bent om jouw werk voortdurend te verbeteren!

Tip uit de praktijk: Gebruik tijdens events een QR-code die mensen op een aantrekkelijke manier oproept om vragen en suggesties te delen. Stuur na afloop van je donateursevenementen een tof mailtje waarin je de inzenders bedankt voor hun eerlijke feedback en communiceer hoe je hun inspirerende input concreet in de praktijk brengt.

Personalisering primeert en rendeert

Persoonlijke benaderingen blijven bij 

Door personalisering toe te passen, bouw je betrokkenheid op met jouw donateurs en creëer je duurzame relaties en waardevolle. Als je hun individuele behoeften en interesses kent en begrijpt, ben je in staat om relevant te communiceren. Daarmee creëer je de betrokkenheid die je als organisatie nodig hebt om succesvol te zijn. Hoewel personalisering focus en inzet vraagt, levert het veel mooie resultaten op voor je non-profitorganisatie. Werk dus actief aan het versterken van persoonlijke relaties en aanschouw hoe jouw inspanningen floreren!

Langdurige donateursrelaties bouwen en onderhouden? Ifunds helpt met personalisering de impact van je fondsenwerving te vergroten.

Contacteer Ifunds >>

Tip: Wil je meer te weten komen over effectieve fondsenwerving en donateursvertrouwen verhogen met behulp van data en technologie? Ifunds deelt via LinkedIn praktisch toepasbare adviezen. Bezoek onze bedrijfspagina, klik op het belletje of ‘Follow’, en ontvang iedere week hands-on tips en tricks.

Volg Ifunds op LinkedIn >>

Terug naar overzicht

Geplaatst op 6 juli 2023