Youth for Christ gebruikt Tikkies

We spraken met Petra Paasschens, Fondsenwerver & Marketeer van Youth for Christ, over het gebruik van Tikkies voor hun campagnes. Zo hebben zij Tikkies ingezet voor de ‘Je bent niet in je eendje’-campagne. De Tikkie donaties stromen automatisch Engage 365 Fundraising in. Wij zijn natuurlijk nieuwsgierig naar deze campagne, hoe Tikkies hierin verwerkt zijn en de resultaten. 

Over Youth for Christ
Youth for Christ zoekt jongeren op, helpt hen groeien en biedt hoop. Want iedere jongere verdient een kans om de liefde van Jezus te leren kennen.
In meer dan twintig plaatsen organiseert Youth for Christ activiteiten of heeft zij een jongerencentrum.

Campagne ‘Je bent niet in je eendje’
Eind vorig jaar startte YfC opnieuw de campagne ‘Je bent niet in je eendje’. Deze campagne werd voor het eerst ingezet tijdens de eerste corona-lockdown. De campagne is bedacht door reclamebureau IDD. Het doel van deze campagne is het geven van persoonlijke aandacht aan eenzame jongeren. Het maken van een praatje rondom, destijds, de feestdagen. Deze campagne werkt ook drempelverlagend, je stapt anders niet zomaar op een eenzame jongere af. Een gediplomeerd jongerenwerker gaat voor jou het contact leggen. Het is belangrijk dat de jongere gezien wordt.
Youth for Christ Nederland faciliteerde 20 lokale YfC-jongerencentra in het verder uitzetten van deze campagne.

Campagnepagina: Sponsor een kerstpakketje
De campagne neemt de lezer eerst mee in waarom het contact rondom een kerstpakket voor een jongere belangrijk is.

Bron: Youth for Christ www.jebentnietinjeeendje.yfc.nl

Vervolgens kan de bezoeker van de Youth for Christ website na het lezen van het bericht naar de Tikkielink doorklikken:

Afbeelding: Tikkiescherm ‘Je bent niet in je eendje’

Waarom koos YfC voor het werken met Tikkies?
Youth for Christ had maarliefst 6 redenen om te kiezen voor Tikkies:

  • Het begon ooit bij onze direct marketing campagnes, het is een extra betaalmethode. Dus naast het gebruik van de bijgezonden acceptgiro of het zelf overmaken, is er nu ook de Tikkie methode.
  • Jongeren bevinden zich op straat en niet achter de computer.
  • Het kan zijn dat het een passender middel is voor een jongere dan een acceptgiro.
  • Het is een middel om donateurs te werven in het eigen netwerk van de jongerenwerker van het aangesloten jongerencentrum (YfC – lokaal).
  • Het past bij een face to face ontmoeting.
  • Tikkie staat voor betaalgemak voor onze achterban en voor onszelf als relatief kleine organisatie

Was er weerstand bij de lokale jongerencentra om deel te nemen?
YfC Nederland vroeg aan de lokale jongerencentra of zij mee wilden doen aan de ‘Je bent niet in je eendje’ – campagne. Deze campagne werd qua betalingsmethode 100% ondersteund met een Tikkie. Dus niet met een acceptgiro of anderszins. Dit heeft niet tot weerstand geleid, integendeel.
De vraag aan de jongerencentra was: “Willen jullie a. de communicatie opnemen in jullie lokale uitingen en b. de pakketjes rondbrengen?” Men was blij dat Nederland de campagne faciliteerde en de lokale organisaties over de gegevens kan beschikken van de lokale donateurs.

Wat zijn de voordelen van het werken met Tikkies?

  • Tikkies kunnen gemakkelijk en snel gekoppeld worden aan het CRM systeem.
  • Lokale  campagnes kunnen makkelijk worden gefaciliteerd en gemonitord. Zo heeft iedere locatie zijn eigen tikkielink en zo komen ze ook herkenbaar van die locatie in Engage 365 Fundraising –  ons CRM – binnen.
  • Indien de Tikkies gepersonaliseerd zijn vooraf, dan worden ze direct bij de juiste contactpersoon in Engage 365 gekoppeld.
  • Je kunt heel snel de donateur bedanken.

Is het gebruik van Tikkies een succes gebleken in deze campagne?
We hebben gemakkelijk in 20 plaatsen deze campagne uit kunnen zetten en 1.000 jongeren bereikt. Het doel was 1.000 pakketjes te sturen en dat doel is bereikt.
De markt is het nog niet zo gewend, dus hoe vaker we een Tikkie link meesturen, hoe meer jongeren hierop zullen reageren.
Een ander doel was nieuwe donateurs aan te trekken. Dit door een ‘Tik hem door’-functie in te zetten. Op die manier konden de Tikkie-donateurs, na hun betaling een Tikkie door zetten naar een andere jongere. Hier werd ook daadwerkelijk gebruik van gemaakt.

Kortom, het werken met Tikkies vinden we zeker prettig. Nu is het alleen nog zaak om dit vaker in te zetten en onze achterban hier nog meer aan te laten wennen.

 

Wil je zelf ook een Engage 365 Fundraising oplossing met Tikki? Dan helpen wij je graag.

Terug naar overzicht

Geplaatst op 24 mei 2022