Als fondsenwerver wil je het liefst zoveel mogelijk bezig zijn met waar jouw hart sneller van gaat kloppen: fondsen werven. Alles wat je van die taak afhoudt of ervoor zorgt dat het een tijdrovend en frustrerend proces wordt, vermijd je het liefst zoveel mogelijk.
Data en technologie moeten vóór je werken en je niet in de weg zitten. En dit is precies wat een CRM-systeem voor jou zou moeten doen. Als het goed is, is het de motor van jouw fondsenwerving.
Newsflash: dat is niet altijd zo. Zeker niet als je taken in veel verschillende systemen uit moet voeren. Hieronder vertellen we je graag hoe het er uit kan zien als CRM wél doet wat het moet doen om jouw werk leuker en effectiever te maken.
Efficiënter beheer
Een CRM-systeem kan je een compleet overzicht geven van donateurs en hun donaties. Maar daar blijft het niet bij. CRM kan je ook helpen om taken en processen te automatiseren. Dat zorgt ervoor dat je tijd overhoudt en fouten voorkomt. Een goede CRM-oplossing zorgt er bovendien voor dat iedereen binnen je organisatie toegang heeft tot relevante informatie over en communicatie met jouw doelgroepen. Al die data is onmisbaar voor het volgende: slimmer werken op basis van inzichten.
Slimmer door inzicht
Als je alle interacties met je donateurs gedisciplineerd vastlegt en beheert, zorgt dat voor inzicht in hoe betrokken ze zijn bij je organisatie en jouw missie. Dat inzicht is cruciaal omdat het je gedetailleerde informatie over wie je donateurs precies zijn en welke behoeften ze hebben. Wanneer je dat in kaart hebt, kan je hierop ook inspelen met gepersonaliseerde campagnes en communicatie. Het voordeel van deze persoonlijke communicatie is dat donateurs zich meer betrokken zullen voelen bij je organisatie. Dat komt de duurzame steun van jouw organisatie op lange termijn ten goede.
Verbeterde loyaliteit
Het behouden en betrekken van bestaande donateurs is beter en vaak kostenefficiënter dan het werven van nieuwe. Met een goed CRM-systeem en slimme communicatie, zoals geautomatiseerde bedankmails of gepersonaliseerde erkenning, bouw je een betekenisvolle band met je donateurs. Dit zal vervolgens hun betrokkenheid en tevredenheid alleen maar vergroten. Loyale donateurs zullen je organisatie blijven steunen en meer geneigd zijn hun positieve ervaringen te delen met anderen (die dan ook weer kunnen uitgroeien tot trouwe aanhangers).
Door gebruik te maken van een goed CRM-systeem, kan je je organisatie naar een hoger niveau brengen en je impact verhogen. Daarom biedt Ifunds gespecialiseerde CRM-oplossingen voor verenigingen, ledenorganisaties en vermogensfondsen.
Neem contact met ons op voor meer informatie >>
Tip: Wil je meer te weten komen over effectieve fondsenwerving en donateursvertrouwen verhogen met behulp van data en technologie? Ifunds deelt via LinkedIn praktisch toepasbare adviezen. Bezoek onze bedrijfspagina, klik op het belletje of ‘Follow’, en ontvang iedere week hands-on tips en tricks.
Terug naar overzichtGeplaatst op 11 augustus 2023