Klantverhaal Dokters van de Wereld

“We zijn bij onze vertouwde leverancier gebleven.”

Dokters van de Wereld is onderdeel van het internationale Médicins du Monde-netwerk. Samen met 15 zusterorganisaties komt de organisatie in binnen- en buitenland op voor het universele recht op gezondheid, met als belangrijkste speerpunt toegang tot gezondheidszorg voor mensen die hiervan uitgesloten zijn. Met een team van 25 mensen en meer dan 200 vrijwilligers zet de Nederlandse tak van Dokters van de Wereld zich vanuit Amsterdam in om zorg hulp te bieden aan mensen die moeilijk toegang hebben tot medische hulp. De organisatie wordt voor een groot deel gefinancierd door donateurs, waardoor een solide CRM oplossing onmisbaar is. Een systeem dat onder meer een optimaal incassoproces en marketing- en communicatiefunctionaliteit omvat, maar ook relatiemanagement in de breedte.

Soepel incassoproces
“We hebben zo’n zes- tot zevenduizend structurele donateurs”, vertelt Paul Roosendaal, verantwoordelijk voor Financiën, Control & ICT bij Dokters van
de Wereld. “Het is belangrijk dat hun bijdragen op de juiste manier worden geïncasseerd en dat wijzigingen snel worden doorgevoerd. Dat voorkomt veel reparatiewerk achteraf, bijvoorbeeld wanneer iemand zijn donateurschap opzegt, maar die wijziging te laat wordt verwerkt waarna er alsnog geld van zijn rekening wordt afgeschreven. Dat willen we niet.” Een goede en werkbare CRM-oplossing is onmisbaar om snel wijzigingen door te kunnen voeren om zo het incassoproces soepel te houden. “Daarnaast helpt zulke software ons allerlei rapportages te maken, uitnodigingen te versturen voor evenementen en gebruiken we het als basis voor onze online marketingactiviteiten.”

Honkvast bij vertrouwde leverancier
De oude CRM-oplossing dat Dokters van de Wereld gebruikte, Charibase, werd steeds minder geschikt. “Het was wat nukkiger in de omgang”, zegt Roosendaal. “Het toevoegen van nieuwe toezeggingen en donateurs was best omslachtig. Bovendien was er slechts een aantal voorgedefinieerde rapportages beschikbaar. Wanneer we zelf een rapportage wilden maken, moesten we de hulp van leverancier Ifunds inroepen, want daar moest je toch echt bijna een data analist voor zijn.”

Lees hier meer, door het hele verhaal te downloaden.

Terug naar overzicht

Geplaatst op 19 maart 2020