Als fondsenwerver ben je van onschatbare waarde voor het realiseren van de missie van de
organisatie. Wat kenmerkt het huidige klimaat waarin je donateurs zoekt? Welke tendensen hebben
een positieve impact op jouw rol en resultaten? Ifunds zoomt in op drie actuele trends en hun
toegevoegde waarde.
Trend 1: digitale data en automatische processen
Go social and reach out.
Het digitale tijdperk biedt talrijke kanalen en kansen om je doelgroep te bereiken en
donateursloyaliteit op te bouwen. Benut sociale media om je boodschap te verspreiden, stuur
gerichte e-mails naar potentiële donateurs en gebruik crowdfunding platformen om nieuwe
financieringsbronnen aan te boren. Door digitale tools effectief in te zetten, vergroot je jouw bereik
en kun je gemakkelijker interageren met potentiële donateurs. Mobiele apps zijn voor non-
profitorganisaties geen must-have, tenzij ze een voelbaar voordeel opleveren voor je donateurs.
Digitaliseer je data en automatiseer je processen? Dan heb je als fondsenwervers een streepje voor,
want je wint zowel kostbare tijd als slimme inzichten.
Trend 2: gepersonaliseerde communicatie
Keep it simple, and personal.
Niemand ontvangt graag generieke oproepen of reclamepraatjes. Het personaliseren van
communicatie is dan ook dé sleutel tot betrokkenheid en betekenisvolle relaties met jouw donateurs.
Waarop baseer je je voor een goede personalisatie? Verzamel en analyseer gegevens zoals
recentheid, frequentie of monetaire waarde, kortweg RFM. Het zijn goede indicatoren voor een
communicatie op maat. Interesses, voorkeuren en behoeften kunnen een tweede laag vormen. Pas
jouw communicatie aan op basis van deze inzichten en stuur gerichte boodschappen die aansluiten
bij de individuele donateurs. Rake, emotionele communicatie die vertrekt vanuit je RFM-analyse
heeft een grote kans op een positieve ontvangst. Vul het aan met gepersonaliseerde bedankbrieven,
updates over projecten die hen interesseren en uitnodigingen voor evenementen.
Trend 3: samenwerkingen met gelijkgezinde partners
Team work makes the dream work.
Samen bereik je meer, dat geldt ook voor sociale impact genereren. Actieve samenwerkingen met
andere organisaties, bedrijven en gemeenschappen kunnen jouw fondsenwerving naar nieuwe
hoogten tillen. Dat tonen ook de recente cijfers van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) aan.
Zoek strategische partnerschappen waarbij je elkaars middelen, expertise en netwerken kunt
benutten. Sla de handen in elkaar voor gemeenschappelijke campagnes en evenementen die de
zichtbaarheid van jouw organisatie vergroten en nieuwe donateurs aantrekken. Denk aan het
organiseren van gezamenlijke fondsenwervingsactiviteiten, gezamenlijke campagnes en het
bundelen van krachten bij lobbywerk. Door samen te werken, vergroot je de impact van jouw
fondsenwerving en creëer je synergie met andere organisaties.
Tip: Ifunds deelt via LinkedIn praktisch toepasbare adviezen op maat van ambitieuze Nederlandse
non-profitorganisaties. Bezoek onze bedrijfspagina, klik op het belletje of ‘Follow’, en ontvang iedere
week hands-on tips en tricks.
Geplaatst op 15 juni 2023