Weten waaraan je geeft
“We geloven dat als donateurs weten waaraan ze geven, aan wie ze geven en wat het voor de ander betekent, hun gift veel meer waard is. Zeker als het bijdraagt aan het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van mensen.” We spreken Pascale Broks, directeur van Vrienden van UMC Utrecht en Wilhelmina Kinderziekenhuis.
Weten wat je en aan wie je geeft en wat dat oplevert
Ze vertelt over het belang van een goed werkend CRM systeem. En over hoe data en technologie medewerkers en donateurs in de toekomst moeten ondersteunen. Maar eerst: wie is Stichting Vrienden van UMC Utrecht en Wilhelmina Kinderziekenhuis?
Vrienden voor patiënten en hun relaties
“Een monitor die beelden op het plafond projecteert voor kinderen die na een operatie op hun rug moeten liggen. Of een app waarmee patiënten en hun begeleiders tijdschriften kunnen lezen, tijdens het wachten op hun afspraak of behandeling. Dat er ook in de weekenden iemand langskomt bij het bed van zieke kinderen om hen op te vrolijken zodat ze even niet met een behandeling of ziekte bezig zijn”, vertelt Pascale.
We zijn er voor patiënten en de mensen die om hen heen staan.
“Maar ook onderzoek naar nieuwe behandelingen of de toepassing van technologie. We hebben zo’n 200 projecten lopen. We zijn er voor patiënten en de mensen die om hen heen staan.”
Het belang van donateurs
Dat doen de professionals van deze stichting niet alleen, maar met de steun van donateurs, bedrijven, fondsen en stichtingen. Donateurs kunnen rechtstreeks bijdragen aan projecten die ze belangrijk vinden. We zorgen ervoor dat ze in contact komen met zorgverleners en onderzoekers. En we houden ze op de hoogte van de impact van hun donatie. Zo weten ze zeker dat hun geld bij het juiste project terechtkomt.”
“We registreren alles rondom de projecten in Engage 365 Fundraising. Dan gaat het over informatie over de resultaten van onderzoeken of specifieke projecten. Maar ook over het werven van donateurs, hun persoonlijke voorkeuren en hoe de betaling van de donaties verlopen. Er zit dus heel veel data in, maar we moeten er nog beter in worden om die data er uit te halen en in te zetten voor het werven en betrekken van donateurs.”
Het doel: een warm gevoel
Pascale: “Vrienden UMC Utrecht & WKZ gebruikt Engage 365 Fundraising CRM van Ifunds sinds 2022. We gingen over naar de cloud en we kozen ervoor om eerst de huidige inrichting van de oude oplossing over te zetten. Sindsdien pakken we één voor één projecten op om verbeteringen door te voeren. Zo worden er koppelingen gemaakt met Kentaa en Mollie om handmatig werk te verminderen.
We willen zo min mogelijk maatwerk, maar zoveel mogelijk doen met de standaard van de oplossing. Dat zorgt ervoor dat we de kosten beperken, want als er veel maatwerk is, dan zorgt dat voor hogere kosten bij het installeren van nieuwe releases van de oplossing.
Zoveel mogelijk gebruikmaken van de standaard van Engage 365 Fundraising om onnodige kosten te voorkomen.
Het gaat erom dat relaties altijd dat vertrouwde warme gevoel bij onze stichting hebben, ongeacht met wie ze contact hebben. Engage 365 Fundraising helpt daarbij. Tenminste, als alles goed is geregistreerd. En dat doen we. We zorgen ervoor dat we zoveel mogelijk relevante informatie vastleggen. Bijvoorbeeld waarom een donateur ons steunt en wat die persoon belangrijk en prettig vindt in onze communicatie. Ik zou het liefst zien dat we naast Outlook altijd ook Engage hebben openstaan, en dat we zoveel mogelijk vanuit engage werken.
Het gaat om het bieden van een vertrouwd en warm gevoel bij wat we doen.
Toekomstplannen: meer doen met data
“Op dit moment zijn we nog afhankelijk van andere systemen van UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Maar het liefst zouden we zo veel mogelijk in één omgeving willen hebben, zodat we beter en sneller informatie kunnen gebruiken in onze communicatie met onze relaties”, legt Pascale uit.
De stichting ziet meer mogelijke toepassingen voor Engage 365 Fundraising. Zo wil ze de projectadministratie integreren, die nu nog in Excel wordt bijgehouden. Elke maand wil ze dat er vanuit engage een pushbericht wordt verstuurd met informatie over facturen en terugkoppelingen. Ook wil ze interessante mails en documenten aan relaties kunnen toevoegen.
Data kan een nieuwe bron van inkomsten zijn.
Pascale: “We weten dat data een bron van nieuwe inkomsten kan zijn. Daarom willen we onze data verrijken, updaten en analyseren. Op basis daarvan kunnen we nieuwe kansen ontwikkelen bij bestaande relaties. Dit is makkelijker dan het vinden van nieuwe relaties.
Kortom: het potentieel van de inzet van data voor het werven en betrekken van donateurs is groot!
Terug naar overzichtGeplaatst op 2 november 2023