KNRM over succesvolle leadgeneratie

23 april 2021, Auteur: Dorien Soons – Ifunds

Op 4 maart toonde Anneke Salden van de KNRM tijdens een webinar hoe zij hun “Be Traceable”- campagne succesvol hebben uitgevoerd. Anneke Salden is hoofd Marketing,  Communicatie & Fondsenwerving bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Het webinar werd aangeboden door NLFL en Goede Doelen Nederland. Zij bieden 2-wekelijkse gratis webinars aan. Ifunds is partner van NLFL en ondersteunt al jaren bij webinars en andere evenementen. De technische ondersteuning wordt verzorgd vanuit onze studio in Nieuwegein.

In de webinar is de “Be-Traceable”-campagne besproken. Deze online campagne is mede bedacht door Happy Horizon. Jean-Pierre Briaire, Business Development Director van Happy Horizon licht de campagne toe vanuit de creatie.

De “Be-Traceable”-campagne
KNRM ontwikkelde een ‘Be Traceable’-sticker. Deze gratis sticker kan op surfmateriaal geplakt worden. Surfers vullen hun telefoonnummer in. Als er surfmateriaal wordt gevonden is de eigenaar snel gevonden en worden onnodige zoekacties voorkomen.

Anneke Salden: “In mei 2020 kwamen vijf ervaren surfers om het leven in een zee vol schuim. Dit drama leidde tot een grote toename in het aantal sticker aanvragen dat we ontvingen. In diezelfde periode was de KNRM bezig om vernieuwingen door te voeren aan de website en daarmee konden de aanvraagformulieren gekoppeld worden aan ons CRM systeem Engage365 van Ifunds. Met de inzet van de marketing automation module was het mogelijk om campagne automatisering op te zetten. Oftewel we konden een opvolgfunnel gaan inrichten: het aanvraagformulier werd gekoppeld aan een bedankpagina, van daaruit werden gegevens doorgestuurd naar Engage365 en van daaruit werd een reeks aan opvolgmails gestart met als doel om te informeren en uiteindelijk een donatievraag te doen.”

Tijdens het aanvraagproces van de sticker via het online aanvraag formulier werd ook direct een donatievraag gesteld. Door gebruikersvriendelijke default bedragen te gebruiken en te testen met de hoogte van de gebruikte bedragen, ontdekten we dat het verhogen van de default bedragen direct leidden tot hogere donaties. Hiermee werd aangetoond dat de aanvrager meestal kiest voor het middelste defaultbedrag.


Anneke Salden over de “Be Traceable “- funnel op de KNRM website.

Anneke Salden: ”De software achter het donatieformulier is ClickDimensions in combinatie met Microsoft Dynamics (Engage 365). We gebruiken ClickDimensions voor onze nieuwsbrieven en campagne automatisering. Zo hebben we een Campagne Automatisering met ClickDimensions ingericht voor de leads, die niet direct doneren tijdens het aanvragen van de sticker. We versturen tot 5 emails.”

Jean-Pierre Briaire over de campagne
Happy Horizon ontwikkelde voor de ‘Be-traceable’ sticker een online campagne op social media. Hij vertelt  over de must om relevant te zijn op het juiste moment. In deze campagne betrof dat onder meer de actuele windkracht per kustlocatie. Jean-Pierre vertelt hoe de windkracht verder verwerkt is in een geautomatiseerde campagne en heeft bijgedragen aan een hoge conversie.

Resultaten
Het aanvragen van de stickers zorgde voor leads. Deze leads werden vervolgens donaties. Vaak ook viel dat moment tegelijk.
Vanaf de start in augustus 2020 tot eind januari 2021 zijn 3.700 stickers aangevraagd en ruim 1.000 donaties binnengekomen. Dit is een periode van een half jaar. De campagne en de geautomatiseerde aanpak is succesvol te noemen. Vóór mei 2020 werden er 2.000 stickers per jaar werden aangevraagd.

Meer weten over de genoemde Ifunds oplossingen? Download dan hier de Factsheet Engage 365 Fundraising of de Factsheet Engage Campaign.

Terug naar overzicht

Geplaatst op 23 april 2021