In gesprek met World Vision

Wij zijn ontzettend trots om te vermelden dat wij recentelijk een project gestart zijn bij World Vision Nederland. Een prachtige organisatie die zich inzet om kwetsbare kinderen in meer dan honderd landen in staat te stellen uit armoede op te staan en de vreugde van een veranderd leven te ervaren. In gesprek met Samuel Visser – Manager afdeling fondsenwerving en communicatie – leerden wij World Vision nog iets beter kennen.

Over Samuel

Samuel zelf werkt al meer dan twintig jaar in de non-profit sector, met name op het gebied van fondsenwerving. Zijn grootste passie is om mensen aan de missie van een organisatie te verbinden. Fondsenwerving is een mooie manier om dit te doen, zeker omdat je op deze manier bijdraagt aan een mooiere wereld; in het geval van World Vision kwetsbare kinderen een toekomst te geven.

Wat typeert World Vision volgens jou?

“Binnen World Vision willen we kinderen een stem geven, bijvoorbeeld via kind-sponsoring; een van onze belangrijkste producten. Bij kind-sponsoring kun je normaal gesproken als donateur kiezen welk kind je wilt sponsoren. Bij World Vision doen we dit anders. Bij ons kiest het kind zijn/haar sponsor. Door kinderen zelf deze keuze te geven benadruk je dat ze van waarde zijn, dat ze dingen kunnen en dat ze dingen mogen. Over het algemeen wordt kwetsbare kinderen niet zoveel gevraagd, maar overkomt hen van alles. Op deze manier draaien we dat om.”

Dit betekent dus ook dat er persoonlijk contact is met alle kinderen?

“Klopt, natuurlijk niet allemaal vanuit Nederland, maar wel in de landen zelf. We hebben wereldwijd ruim vijfendertigduizend collega’s plus heel veel vrijwilligers in de gemeenschappen die letterlijk op de fiets langsgaan bij de kinderen.”

En als we kijken naar digitalisering, waarom is dit belangrijk voor World Vision?

“We willen onze zichtbaarheid en relevantie vergroten. Om meer mensen kennis te laten maken met onze missie en ze te laten aansluiten als donateur moet je naar buiten treden; het liefst zo concreet en persoonlijk mogelijk met relevante content of verzoeken. Met onze huidige verouderde systemen is het lastig om deze interacties te faciliteren en monitoren. Met veel moeite kunnen we nu personaliseren, maar we willen dit niet als uitzondering, maar als regel.”

Wat gebeurt er nu al op het gebied van digitalisering?

“World Vision International is druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe systemen met de Microsoft technologie, hier haken wij als World Vision Nederland op aan, maar het mag van ons nog wel iets sneller gaan. We zijn in Nederland daarom ook bezig met het vernieuwen van een aantal systemen, zoals onze website en we hebben inmiddels ook een marketing automation systeem gekoppeld. Ons CRM-systeem is nu de volgende stap. Dit systeem is verouderd en leent zich niet voor al deze nieuwe koppelingen. Hier moet zo snel mogelijk verandering in komen.”

Dit is een mooi bruggetje naar Ifunds, hoe zijn jullie bij ons terecht gekomen?

“Zoals eerder aangegeven is er internationaal voor de Microsoft technologie gekozen en wij hebben besloten hierin mee te gaan. Ik heb toen gekeken welke partners deze implementaties doen in Nederland, want het is belangrijk dat ons systeem in de toekomst gekoppeld kan worden aan het internationale systeem. Zelf heb ik al meerdere keren positief met Ifunds producten te maken gehad. Ifunds heeft veel kennis van de non-profit sector en ook specifiek op het gebied van kind-sponsoring. Dit is voor ons heel erg belangrijk, want wij willen een leverancier die ons écht verder kan helpen.”

Dus specifieke kennis van de markt en Microsoft technologie waren belangrijk. Waren er nog meer overwegingen?

“Ja, wij waren opzoek naar standaard software met hooguit wat ‘finetuning’. Jullie product spreekt ons daarom erg aan. Het ‘Engage 365’ product is ongeveer voor 80% geschikt voor elke non-profit organisatie, dus wij passen onze processen aan op het product in plaats van dat we maatwerk gaan bouwen. Dit versnelt het proces en ook op de lange termijn maakt dit het beheren van het product makkelijker en goedkoper.”

Want welk product hebben jullie aangeschaft?

“Engage 365 fundraising + Dynamics for Marketing.”

Als we naar de toekomst kijken, wat willen jullie uiteindelijk met deze producten bereiken?

“Het grote doel is om onze donateurs op een betere manier te kunnen informeren en inspireren. Denk hierbij aan meer efficiëntie, hogere kwaliteit van content en persoonlijke informatie. Ik geloof dat als de waarde vanuit ons beter wordt, dat dan ook de relatie met onze donateurs beter wordt en vice versa. Daarnaast hopen we, door processen te automatiseren, dat we onze campagnes kunnen opschalen en sneller kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt.”

En met deze doelstelling in het achterhoofd, is er dan iets wat jullie als organisatie nog graag zouden leren, misschien wel van andere non-profit organisaties?

“World Vision is de grootse particuliere NGO van de wereld, met meer dan 3 miljard euro inkomsten per jaar. Dit is mooi, maar maakt ook dat we soms een hele logge organisatie zijn. Dus ik wil wel leren hoe je als grote en groeiende organisatie de snelheid erin houdt. Hoe zorg je dat je niet verzandt in allerlei processen en regels, maar dat je de flexibiliteit en het enthousiasme houdt. Ik denk dat tools als ‘Engage 365’ hierbij kunnen helpen.”

Terug naar overzicht

Geplaatst op 13 april 2023