Hoe BNNVARA connected bereik realiseert met haar nieuwe CRM systeem

Lees hoe BNNVARA connected bereik realiseert met haar nieuwe CRM systeem Ifunds Engage Members & Marketing Automation tool Ternair.

Bron: Emerce, januari 2019, Erik van Stiphout, Ternair

Elke publieke omroep heeft te maken met een diverse achterban, bestaande uit kijkers, luisteraars, studiopubliek, online-consumenten, lezers, leden, enzovoorts. Om een intensievere band met deze groepen te ontwikkelen, ontwikkelde BNNVARA een connected-bereik-strategie waarbij de interesses en behoeften van het individu centraal staan.

Achterban beter benutten

Hoe kun je tegen deze achtergrond mediaconsumenten aan je binden? BNNVARA realiseerde zich dat ze onvoldoende gebruikmaakten van de volledige achterban – die natuurlijk niet alleen uit leden bestaat, maar ook uit kijkers, forum-gebruikers (het forum van Vroege Vogels heeft 109.000 gebruikers, dat van Kassa 74.000) en nieuwsbriefabonnees. De informatie van deze mensen werd in verschillende hokjes gestopt in plaats van de data te combineren tot één profiel en zo connected gebruik te stimuleren.

Systeemlandschap moest anders

Om deze loyalty loop te faciliteren bleek een flinke schifting nodig in de systemen die BNNVARA gebruikte. De eerste stap richting vernieuwing was dan ook om te kijken welke oplossingen gehandhaafd zouden worden en welke moesten worden vernieuwd, vervangen of aangeschaft. “We hadden een oude CRM-omgeving waarop het lastig was om andere databronnen aan te sluiten. De marketing automation-oplossing die we gebruikten werkte goed maar vergde veel onderhoud. ”

Medio 2017 werd begonnen met het opzetten van de nieuwe IT-architectuur. Met name de CRM-migratie was een enorme klus, omdat er heel veel data overgeheveld moesten worden.
“Voor marketing automation werken we met Ternair. Die tool is in eerste instantie nog aan het oude CRM-systeem gekoppeld en later aan het nieuwe. Dat is misschien ongebruikelijk maar had als voordeel dat de marketeers heel snel succesjes boekten. In plaats van een jaar lang met een IT-project bezig te zijn en daarna pas aan de slag te kunnen, was er nu heel snel duidelijk wat het systeem allemaal zou kunnen. Dat vergroot het draagvlak van zo’n verandering.”

Klik hier voor het volledige artikel.

 

Terug naar overzicht

Geplaatst op 30 januari 2019