Klantverhaal Nierstichting deel 2

CRM-systeem helpt Nierstichting bij betrekken, boeien en binden van relaties

De Nierstichting is één van de bekendste gezondheidsfondsen van Nederland. In het vorige klantverhaal
vertelt Tom Oostrom, directeur, over de intensieve samenwerking met patiënten, artsen, wetenschappers,
bedrijven, vrijwilligers en donateurs, die essentieel is om het leven van patiënten blijvend te kunnen
verbeteren. Hierin vertelt Nicolet Annema, doelgroepmanager particulieren, over de digitale strategie van
de Nierstichting.

Online zichtbaarheid steeds belangrijker

Nicolet Annema is met haar team verantwoordelijk voor de relaties met particuliere donateurs, vrijwilligers en de mensen die losse acties en evenementen opzetten ten bate van de Nierstichting. “Al onze activiteiten zijn gericht op werving, binding en behoud van deze doelgroepen. We zetten hiervoor een mix van activiteiten, communicatiemiddelen en contactmomenten in. Een groot deel van onze inkomsten komt nog altijd van een oudere doelgroep. Maar omdat deze generatie uiteindelijk verdwijnt, is het voor ons erg belangrijk om de jongere doelgroep aan te trekken en aan ons te binden. Dat vraagt om nieuwe activiteiten, relevantie en de juiste inzet van de online kanalen.”

“De Nierstichting richt zich op preventie, genezing en behandeling van nierziekten. Omdat nierziekten niet zo bekend zijn en vaak laat worden ontdekt, is bewustwording en preventie zo belangrijk. Juist voor jongere mensen. Met dit doel voor ogen hebben we de ‘dag tegen zout campagne’ opgezet, volledig online. Omdat we weten dat we die jongere doelgroep hiermee het beste kunnen bereiken.”

De kracht van een goed CRM-systeem

De Nederlandse Nierstichting is de tweede nierstichting wereldwijd, na de VS, en eigenlijk de enige ter wereld die zich, naast preventie en onderzoek, richt op behandeling en genezing van nierziekten. Wat kengetallen? Nicolet somt op: “We hebben bijna 169.000 donateurs en er zijn maar liefst ruim 60.000 vrijwilligers actief, de meeste collectanten, maar ook mensen die in actie komen voor events, zoals de Nacht van Bart.”

“Een goed CRM- of engagement-systeem speelt in het aantrekken, binden en boeien van relaties of achterban (meer dan alleen donateurs) een cruciale rol. Nicolet: “Ons CRM-systeem (Ifunds Engage) zorgt er met name voor dat we een duidelijk beeld krijgen van onze relaties. Het voordeel van Ifunds Engage is dat iedereen ermee werkt, waardoor we allemaal dezelfde informatie tot onze beschikking hebben. Dat betekent dat bijvoorbeeld onze klantenservice veel gerichter kan handelen, beter kan inspelen op vragen, en relaties een positieve ervaring kan geven.”

Benieuwd naar het volledige klantverhaal van de Nierstichting? Download het verhaal hier.

Het klantverhaal van de Nierstichting is ook Erik Arnold, Global CTO Microsoft Philantropies, niet ontgaan ;-). Klik hier.

Terug naar overzicht

Geplaatst op 7 augustus 2019