In gesprek met Ester van Heuven, Manager Project Delivery bij Ifunds

Een ICT-project kent altijd hobbels, echter de wijze waarop de hobbels genomen worden maakt dat een project succesvol is of niet.

In gesprek met Ester van Heuven, Manager Project Delivery bij Ifunds. 

Ester, kun je ons iets meer vertellen over de afdeling Project Delivery binnen Ifunds?
“Binnen Project Delivery worden alle implementaties (beter: configuraties) gedaan naar Engage 365. Op dit moment lopen zo’n 10 projecten tegelijkertijd. Het uitgangspunt is klanten over te brengen naar de standaard Engage 365, hét saas-product van Ifunds. Iedere configuratie start met de vraag: dit kan het product, waar heeft de klant behoefte aan. Dat is anders dan voorheen. Ifunds bood maatwerk aan en alles werd gebouwd waar de klant om vroeg. Dat is niet meer nodig met het nieuwe Engage 365. Daar zit alles, bijna alles, al in.

Na de pre-sales fase wordt Project Delivery aangehaakt bij het verkoopproces. Er kijkt altijd een consultant inhoudelijk mee in het offertetraject zodat hetgeen aangeboden wordt ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.”

Hoe ziet de rol van Project Delivery eruit nadat een klant een “go” geeft?
“En bij een go van de klant, kunnen we dan ook snel van start. We formeren een projectteam, waarin altijd een projectleider, een consultant en een datamigratiespecialist is opgenomen. Vaak overigens meerdere consultants, afhankelijk van de omvang van het project. En dan gaan we starten. Volgens een standaardaanpak dat maakt dat we voorspelbaar een project kunnen uitvoeren. Voorspelbaar op kwaliteit, budget en planning. En gek genoeg zijn dat niet de succescriteria. Die zitten met name in de samenwerking tussen Ifunds en de klant (het projectteam) en de communicatie. Een ICT-project kent altijd hobbels en de wijze waarop de hobbels genomen worden maakt dat een project succesvol is of niet.”

En wat doet dan de Manager Project Delivery?
“Die zorgt ervoor de dat de projectteams zo gefaciliteerd worden dat ze volledige focus op de projecten kunnen hebben. Dus: goede overall planning, beschikbare resources, kennisontwikkeling en uiteraard.. een luisterend (en faciliterend) oor voor wat de projectteams (en dus de klanten) nodig hebben.”

Wat is de belangrijkste graadmeter voor succes?
“Belangrijke graadmeter voor succesvolle projecten is de ‘lach-factor’. Als er binnen het projectteam gelachen wordt, dan weten we dat er een succesvolle uitrol gaande is. En gelukkig wordt er heel veel gelachen op de werkvloer.”

Wil je wel eens kennismaken met één van de Project Managers van Ifunds? Lees hier het verhaal van Merijn van Dortmont.

Terug naar overzicht

Geplaatst op 4 maart 2020